Sunday, April 7, 2013

Manfaat dari Menangis ( Mengeluarkan Air Mata )

Manfaat & Kelebihan Menangis ( Mengeluarkan Air Mata ) terus terang saya tidak tau kalau kita mengeluarkan air mata bukan hanya rasa sedih terharu saja yang tertuang tapi ada sisi positifnya juga kok, mau tau dampak dari menangis ? cupcupcup :)


Berikut Kelebihan Menangis / Mengeluarkan Air Mata silakan disimak baik-baik ya :

1. Membantu Penglihatan
Air mata dapat membantu penglihatan seseorang kerana cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuatkan penglihatan manusia kabur.

2. Meningkatkan Mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan tahap tekanan dan mengembalikan kecerian dalam mood yang lebih baik.

3. Mengeluarkan Racun
Ahli biokimia, William Frey melakukan beberapa kajian mengenai air mata dan mendapati air mata yang keluar daripada habis menangis kerana emosi terganggu ternyata mengandungi racun. Tetapi keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa racun dari dalam tubuh menerusi mata.

4. Mengurangkan Tekanan Perasaan
Air mata ternyata dapat mengurangkan tekanan perasaan seseorang dan membantu melawan penyakit yang disebabkan oleh tekanan perasaan seperti tekanana darah tinggi.

5. Mengeratkan Hubungan Silaturahim
Selain membawa kebaikan fizikal, menangis juga boleh membantu mengeratkan silaturahim diantara teman yang menjadi pendengar setia.

6. Melegakan Perasaan
Semua orang akan berasa lega dan lapang dada apabila menangis setelah didera dengan pelbagai masalah dan cubaan dalam kehidupan.

Seource : Hmetro 5 April 2013

Nah jadi sudah tau kan kelebihan serta manfaat dari menangis, jangan terus bersedih karena sesuatu yang sudah berlalu sob, menurut pepatah dari negeri bambu "tertawalah walau itu tidak membuat mu bahagia" karena dengan tertawa kamu akan merasakan (sedikit menikmati) kehidupan didunia ini salam dibebaskan :)

No comments:

Post a Comment